torstai 14. maaliskuuta 2013

Japanilainen kevät 2


Kirsikkapuu

Sakura-öljypastelliväreillä oli vaikeaa saada värejä loistamaan. Vaikka kuinka hankasi tulos oli valju, yhtä kalpea kuin vesivärien kauhtuneet lammikot ryppyisellä paperilla. Lapsena ja vielä aikuisenakin olen kaivannut kirkkaita värejä, oikeita värejä, kylläisiä ja pulleita kuin kypsät hedelmät.  Pastellisävyt ovat keskeneräisiä epävärejä tai auttamattomasti epäonnistuneita. Keväällä minulla on ollut keltaisen nälkä, keltaisia tulppaaneja ja narsisseja työpöydällä. Juuri oikeaa keltaista, ei kanapojan sinervää vaan sitä väriä, johon on lisätty aavistus kultaa.
Työpöytäni on tyhjä. Missä kukat? Mikseivät ne tänään valaise päivääni, nauraa kiherrä, keimaile likaisen ikkunalasin läpi tunkevien auringonsäteiden kanssa?  Tämä kevät on erilainen. Olen väsynyt väreihin, niiden huumaavaan tuoksuun ja alituiseen keskenäiseen kilpailuun.

Valkoinen ei ole väri. Ei se ole kaikki värit yhdessä, turha väittää. Valkoinen jääkenttä, tyhjä maisema tuulen kulkea. Syksyllä kaipasin valkoisia autiomaita. Olin väsynyt elokuun kuoleviin väreihin ja ruskasta en ole koskaan pitänyt. Se murtaa värit ja väittää olevansa loistokas vaikka lehdet kieppuvat kuoleman tanssissa.  Isokorvainen halla puhalsi valkoisen hunnun sinisten ja oranssien vuorten ylle. Maisemat pelkistyivät harmaan sävyihin ja se on hyvä.  Silloin oli hyvä.

Nyt on kevät ja olen hämilläni. Missä keltaiset narsissit viipyvät? Miksi en halua tänä keväänä keltaisen itsetietoista keikarointia. Mietin kirsikankukkia, kirsikkapuita, kirsikkapuistoja. Sakura on kirsikankukinta Japanissa, kliseistäni ensimmäinen joka viettelee minut hiljaisella sulokkuudellaan. Haluaisin nähdä miten vaaleanpunainen leikkii valkoisessa.
Minun pienen taloni puutarha teeskentelee tsehovilaista, haluaa pienestä talosta leikkikaverin, haluaa jo aurinkoon valkoisen lumen ja siihen kirjottujen puiden varjojen alta. Minulla on kirsikkapuu, miehenkorkuinen ja toinen, joka on vielä lapsi. Viime syksynä sain kolme marjaa, nyt odotan kukkia. Haluan nähdä kukkien värin, katsella niitä viipyilevin silmin ja juoda kauniista kupista riisiviiniä.
Minulla on puu myös Kuninkaan puistossa Kööpenhaminassa. Se on vanha, ei kurkota kohti taivaita vaan on kasvattanut muhkuraiset oksansa maan peitoksi. Olen nähnyt puun kukkivan, keväällä, jolloin vain pienet kukat, krookukset ja oudot ulkomaiset kasvit vaivihkaa aloittavat kukintansa. Villiintyvät yhtäkkiä kun kirsikkapuu kohottaa tahtipuikkonsa ja antaa kevätsinfonialle luvan täyttää puiston jokaisen sopukan.
Valkoisten kukkien kesä.  Ennakoin tulevaa kun istutin aitan ikkunan alle valkoisia ruusuja. Tuomet, pihlajat, omenapuut ja vaahtoinen koiranputki, joka saa rauhan kukkia pihallani. Koiranputken kukinnan aika. Miksemme juhlista sitä? Miksi lentäisimme Japaniin asti katsomaan kukkien pilviä?

Valkoiset kukat? Kuoleman puutarha.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti